חפש בשו"ת
חפש שיעור
Doresh Tzion
     

שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א 


כ"ב/חשון תשפ"ה

              

נמצאו 108 שאלות / תשובות
שאלה - 291776
שלום לכבוד הרב,
האם חובה להתפלל עם חגורה בצכנס? במידה וכן, אסור לי להתפלל ללא החגורה?
תודה לרב

תשובה
אנחנו בני הספרדים סומכים על הגומי של המכנסיים הפנימיים שמפסיקים.
שאלה - 291583
לכבוד הרב שלום רב
האם בתחילת שמונה עשרה כשאומרים השם שפתיי ... צריך לכרועה ?
תודה רבה ובשורות טובות

תשובה
לא, רק בארבע מקומות בתפילת העמידה כורעים.
שאלה - 291278
שלום
מאזינים לשיעור של כבודו, מלפני 7 שנים על תפילת עמידה.
הרב מסביר ומדגים גוף ראש, גוף ראש.
באומרו ברוך יכרע גופו ואומרות אתה יכרע ראשו.

תשובה
עיין בן איש חי שנה ראשונה פרשת בשלח
ו. צריך לעשות שתי כריעות ושתי זקיפות בעת שמשתחוה בעמידה. כיצד, כשאומר ברוך יכרע בתיבת ברוך כריעת הגוף בלבד, ובתיבת אתה יכרע את ראשו ג"כ, הרי שתי כריעות וכשאומר ה', יזקוף שם שתי זקיפות, ותחלה יזקוף גופו בלבד ואח"כ יזקוף ראשו ג"כ. רמז לדבר כאשר יחנו כן יסעו. ולכן אמר רב בגמרא, כל הכורע כורע בברוך וכל הזוקף זוקף בשם, דנקיט בלשונו הטהור לשון כפול בכריעות וגם בזקיפות, דלא אמר יכרע בברוך וזוקף בשם, וכנז' כל זה בדברי רבינו האר"י ז"ל בשער הכונות.
שאלה - 290366
ב"ה, לכבוד הרב שליט"א, ביום שישי שאלתי ברדיו את הרב על כיסוי הראש בטלית בכמה מקומות בתפילה, ורציתי אם יוכשר בעיני הרב להשיבני בהרחבה כדי שאוכל לעיין בענין.
תשובה
בשו"ת תרומת הדשן [סימן י] נשאל גבי כיסוי ראש מקליעת קש ובו נקבים, אם מועיל להתפלל כשהוא לראשו, והביא ראיה מה שאמרו [כתובות ע"ב, א] לגבי גילוי ראש דאשה, יש לה סמך מן התורה דמוזהר עלה, ואפ"ה קאמר התם, דמדאורייתא בקלתה על ראשה שריא, ואפילו ברה"ר, ומחצר לחצר דרך מבוי, ואפי' משום דת יהודית לית לה בה. הא קמן, דאפי' סל, דאינו דומה כלל לכיסוי הבגד, שהרי הוא חלול בכמה מקומות, לפי שאינן קלועין יפה, וכ"ש כובעין של קש, הוא קלוע מרוצף ומהודק היטב, ודומה לכיסוי של בגד וכו', י"ל דודאי איסור גילוי הראש דהתם, איננו אלא משום פריצות דגברי, והיכא דלא שכיחא רבים, כגון בחצר אין קפידא; אבל איסור גילוי ראש דהכא, משום קלות ראש כלפי שמיא, דמדכר שם מקום ב"ה שלא באימה וביראה".
וכתב מרן ז"ל בבית יוסף [סימן ח, ב] "מכסה ראשו שלא יהא בגילוי הראש. גם זה מדברי בעל העיטור (שם) ונראה דלאו למימרא שיכסה ראשו כדי שלא יהא בגילוי הראש לגמרי שאין זה מענין מצות ציצית ועוד דהיאך הלך לעשות צרכיו וליטול ידיו בגילוי הראש אלא היינו לומר שאע"פ שראשו מכוסה דרך צנועים להטיל סודר או טלית על ראשם וכדאיתא בשלהי פרק קמא דקדושין (כט:) משתבח ליה רב חסדא לרב הונא ברב המנונא דאדם גדול הוא א"ל לכשיבא לידך הביאהו לידי כי אתא חזייה דלא פריס סודרא א"ל מאי טעמא לא פריסת סודרא א"ל דלא נסיבנא ופירש רש"י דלא פריס סודרא כדרך הנשואין שהיו רגילין לכסות ראשם עכ"ל ופשיטא שלא היו הבחורים הולכים בגילוי ראש ממש אלא ודאי היינו סודר או טלית שפורסין על הראש לצניעות ולפי שכיסוי זה מכניע את לב האדם ומביאו לידי יראת שמים וכדאיתא בסוף מסכת שבת (קנו: וע"ש) דאמרה ליה אימיה לרב נחמן בר יצחק כסי רישך כי היכי דתיהוי עלך אימתא דשמיא לכך כתב שיכסה ראשו בטליתו כדי שלא יהא בגילוי ראש מסודר או טלית שדרך ליתן על כסוי התחתון שבראש. ואפשר דהכי קאמר יכסה ראשו בענין שלא יהא בגילוי ראש מטלית של מצוה שצריך שיכסה ראשו בציצית לקיים מצות ציצית מן המובחר".
וכתב מרן ז"ל בשולחן ערוך [צ"א, ג] "יש אומרים שאסור להוציא אזכרה מפיו בראש מגולה, ויש אומרים שיש למחות שלא ליכנס בבית הכנסת בגילוי הראש.
ובכנסת הגדולה [הגב"י או"ח צ"א, ב] כתב בשם שו"ת מהרש"ל [סימן ע"ב] "לא הזכיר הטור גילוי הראש כי אם לגבי תפילה, לא לגבי קריאת שמע, אבל מה אעשה שהעם נהגו בו איסור ואין להקל בפניהם וכו', ואם אינו יכול להניח על ראשו דבר כבד יכסה ראשו בבגד פשתן או במשי. ומכל מקום, מי שירצה לברך ברכת הנהנין והוא בלילה שאין לו כובע או כשרוחץ באמבטי, די לו במה שמכסה את ראשו בידיו. ועיין בתרומת הדשן סימן י', שהביאו רבינו ז"ל לפנינו בעמוד ד', דסובר דאסור להתפלל ולברך בגילוי הראש".
ובשו"ת הרש"ל ז"ל [סימן עב] חילק בין הנחת ידו על לבו, היינו משום שכן דרך האדם להניח ידו על לבו ואינו נראה בזה כיסוי, לבין להניח ידו על ראשו אין זה דרך האדם לכן שפיר חשיב כיסוי.
והמגן אברהם [צ"א, ד) דחה את דבריו וכתב שאין לסמוך עליו בזה. ע"ש. וכן כתבו מרן השלחן ערוך. והחיי אדם (כלל א' אות ט'), הגאון רבי זלמן (אות ד'), באר היטב [ד], בן איש חי [וישלח טז] ועוד.
וכתב הגאון היעב"ץ זיע"א במור וקציעה [סימן ח] "ולא הבנתי מה שכתב במגן אברהם [אות ג] דמשמע בקידושין דבחור שלא נשא לא היה מכסה ראשו בטלית. ומי שאינו ת"ח אפילו נשוי לא היה מכסה. עכ"ל. טלית מאן דכר שמה, התם בסודר איירי, וסודר דבר אחד וטלית דבר אחר, שהסודר כיסוי הראש, והטלית כיסוי הגוף, כדאמרינן בהרואה [ברכות ס, ב] כי פריס סודרא ארישיה לימא עוטר, כי מיעטף להתעטף, וגבי כוס דברכת המזון אמרינן [ברכות מט, ב] מר פריס סודרא ומר מיעטף. והכי מוכח בהרבה מקומות, ועיין לקמן סימן ש"א.
ופשוט שבשעת תפלה שניהם צריכים, רצוני בין סודר בין טלית, לת"ח ולשאינו ת"ח לנשוי ולבלתי נשוי הכל שוין בזה, רק שלא בשעת התפלה אז היה מנהגם של ת"ח בסודר, ולא שאר העם, אף על פי שלא היו הולכים בגילוי הראש כדברי הרב בית יוסף, כי בלי ספק היה להם כובע על ראשם לכל העם מקצה, רק הסודר שעוטף בו הראש למעלה מן הכובע כדרך שהטלית עשוי לעטיפת הגוף על הבגדים, זה היה מנהג הצנועים בלבד לילך בהם כל היום, והיו מצויינים וניכרין על ידי כך התלמידי חכמים מן השאר. כמ"ש [שבת עז, ב] מאי סודרא סוד ה' ליראיו, כי המון העם העוסקים במלאכה שארית היום לא יתעטפו בהם שכבדים עליהם ומעכבין אותן מלעשות מלאכתן על כן לא היו נושאין אותן כי אם בשעת תפלה. וק"ל.
והעיקר הוא שאין חילוק בין נשוי לשאינו נשוי, ות"ח ושאינו, לענין טלית דמצוה דלא סגי בלא"ה, דזימנין דענשי אעשה, ולא מפלגי בין נשוי לפנוי, דשאר אינשי נמי, מאן פטרינהו ממצוה, במי שאין לו טלית קטן, ואף במי שיש לו טלית קטן מכל מקום מצוה היא להתעטף עכ"פ בשעת תפלה כדכתיבנא לקמן בסי' כ"ד.
ותו כיון דמצוה היא וצורך תפלה, ליכא נמי לפלוגי כלל, אלא הכל צריכין עטוף לתפלה דשחרית לכל הפחות. וזה פשוט. וכן הוא מנהגן של ישראל תורה. ועיין מה שכתבתי בס"ד בלח"ש מ"ה פ"ח דב"ק.
וכן כתב עוד במה שכתב דעל כל פנים לא יכסה ראשו לגמרי וציין עיין סוף סימן כ"ז. איברא לא משמע מידי מהתם, ההיא שלא בשעת התפלה מיירי, ולומר שלא יכסנו בכובעו ובבגדו וסודרו כל היום, כדרך שנוהג בשל יד, קא משמע לן דשל ראש שאני, דאורחייהו בגילוי, ואפ"ה לאו דעת הכל היא ואיתא התם מאן דאמר דלאו מילתא היא. עיין שם בבית יוסף" עד כאן דבריו.
שאלה - 279648
הסיבה שלא אומרים.. ביחיד...
תשובה
בריך שמיה אומרים גם ביחיד, פתיחת אליהו עד סופו אומרים, יהא רעוא מן קודם עתיקא... אומרים, ועיין בשו"ת רב פעלים להגאון המקובל רבנו יוסף חיים זיע"א. שכתב כיוון שהם קבועים ושזורים בפי הכל אין בזה חשש.

רק בסליחות כשאין מנין מדלגים על הנוסחאות בארמית שלא לעורר המלאכים עלינו.
שאלה - 264601
לכבוד הרב שלום רב הקדוש ברוך הוא יודע מחשבות אדם כמו שכתוב בתהילים. אם ככה, למה צריכים להתפלל בדיבור ולא במחשבה בלבד?
תשובה
בגלל המלאכים שלא יעכבו חלילה.
שאלה - 264510
לכבוד עט"ר החיד"א בקשר גודל והרא"ם בשיח יצחק בעניין כריעות בתפילה. ולזקוף קודם ראש לפני גוף דלא כבא"ח. בשער הכוונות מפורש כבא"ח וכן הרב הביא באורח"צ ח"ב. מה סברת הענקים ?
תשובה
תשובה פשוטה ביותר, בזמן הגאונים החיד"א, וגם הרא"ם בהיותו עדיין בבגדד, לא היו ספרי רבנו האריז"ל מצויים, ובעיקר שער הכוונות, רק בכתיבת יד, ולכן לא התפרסמו דבריו הברורים.
בזמן הרב בן איש חי היו בעיקר ספר שער הכוונות ונמצאו לאור עולם.
שאלה - 264045
לכבוד הרב
ה 4 מעשים קודם התפלה, מותר לכוון את זה למעשה? קודם כל מעשה כנגד איזה עולם, או שנחשב כונה עמוקה?
אורך ימים

תשובה
מספיק לדעת ואין צורך לכווין, כי הם נעשים ממילא, יש רק סימן מסויים, והוא בברות שאמר אוחזים בשתי הציציות הקדמיות כשעוומדים, ביוצר ממשמשים בתפילה של יד, קודם העמידה בתפילה של ראש.
שאלה - 263390
לכבוד הרב
אם מותר להתפלל תפילת לחש עם כובד שמכסה את האוזניים וכנ"ל לגבי כפפות שקר בחוץ?
תודה

תשובה
יתפלל בבית הכנסת ללא כיסויים.
שאלה - 259160
שלום לכבוד הרב
האם מור אביך נהג לפרוש כפיו בפותח את ידך? והאם היה מגביה ידיו או לא כמו שכתב הבא"ח?
תודה רבה
חזק וברוך

תשובה
פורש ללא הגבה ידיו.
שאלה - 259039
שלום לכבוד הרב
מהם אחד עשר הסמנים שאנו קוראים בקורבנות והאם צריכים למנותם באצבעות?

תשובה
נמצאים בכל סידורי הספרדים עם מספרי אותיותיהם. והרב חסד לאלפים זיע"א כתב למנותם באצבעות.
שאלה - 256591
לכבוד הרב שליט"א שלום וברכה. מאור עיננו, אם לא קשה לכתוב כמה מקומות בתפילה, יש למנות באצבעות את הפרטים?
תשובה
א, פיטום הקטורת, קח לך סמים - 2, נטף - 3, ושחלת - 4, וחלבנה - 5, סמים 5 כפול 2 - 10, ולבונה זכה 11.
ואלו הן, הצרי 1 והצפורן 2, והחלבנה 3, והלבונה 4, מור 5, וקציעה 6, ושבולת נרד 7, וכרכם 8, הקושט 9, קילופה 10, קנמון 11.
ב, הללו.. בקדשו 1, ....בצלצלי תרועה 10.
ג, ישתבח, שיר 1 ושבחה 2, .... ומלכות 13.
ד, ויציב 1, ונכון 2, ..... ויפה 15.
ה, י"ג מדות. א - ל 1 ורחום 2, ...... ונקה 13.
ו, בתחילת התפילה מי א - ל כמוך 1, נשא עון 2, ... מימי קדם 13.
ז, רבי ישמעאל שלש עשרה מדות התורה נדרשת. 1 ... 13.
שאלה - 229038
אדם מתפלל ולא מצליח לכוון בתפילה אפילו שהוא מכוון הוא מרגיש שהוא מתפלל לשם אבל בלי פחד שהוא עומד מולו בלי כוונה, לומד לפני התפילה
תשובה
יש ימים שהאדם לא מתלהב מספיק, ויש ימים שמתלהב, לכן אמרו שתפילה צריכה חיזוק.
שאלה - 228773
לכבוד הרב שלום האם יש בשימת הטלית על הראש בזמן התפילה זה נחשב יהורא כאשר הרב של בית הכנסת לא שם על הראש?
תשובה
אין בכך יוהרא כלל.
שאלה - 228297
שלום לכבוד הרב שליט"א,

בעל תשובה. כשאני מנסה לדמיין את שם הויה מולי, אנא נתקל בקשיים, מרגיש שאני צריך להילחם כדי להצליח. האם זה אומר משהו? האם יש לרב עצה איך להשתפר בזה?

תשובה
לא, תתפלל ותברך מתוך הסידור כפי שנהגו הדור שלפנינו.
שאלה - 227784
לכבוד הרב
שמענו מהרב על צדיק אחד שהיה מבקש מה' יתברך לפני בהמז שלא יהיה לו הפרעות באמצע. אם הרב יוכל לרשום לנו נוסח לבקשה ? תודה!

תשובה
היה זה הרב אלכסנדר זיסקינד זיע״א בספר יסוד ושורש העבודה.
שאלה - 227695
לכבוד הרב מוצפי שליט"א שתזכה לבריאות איתנה ונהורא מעליא והאם יש כוונה בתפילה במחשבה לסלק מחשבות זרות.. תודה רבה לכם
תשובה
כתב בספר חמדת ימים - שבת קדש - פרק א
"ובחנו רבים מהחסידים לטהר את המחשבה להעביר יד ימינם על מצחם שלשה פעמים ולשתוק מעט מלימודם, ובכן יוסר מחשבתו הרעה ותתבטל גם מחשבה אחרת. והמקובלים הראשונים כתבו לכוין בשם ע"ב [יו"ד ק"י וי"ו ר"י] שורש החכמה מחשבה עליונה, ונמצא כתוב בשם רבינו הקדוש האר"י ז"ל לכוין בשם הוי"ה פשוט בניקוד "בברית" חיריק שבא חיריק שבא, כך מצאתי כתוב מכתבי גורי האר"י ז"ל. והרמ"ק קיבל מפי אליהו ז"ל שיאמר הרבה פעמים פסוק אש תמיד תוקד על המזבח לא תכבה".
שאלה - 227458
בבית המדרש בתפילת ערבית בעמידה סוגרים את העינים/מביטים בסידור. על ידי כוס שתיה האם לכסותה מפני כוס מגולה?האם ההסתכלות בעיניים על הכוס היא שומרת או הנוכחות של האדם ליד?
תשובה
כדאי לכסות משום שמירה.
שאלה - 227192
שלום לכבוד מו"ר ותזכה לאריכות ימים ושנים. האם יש שוני לגבי הכריעות בתוך תפילת העמידה לבין הכריעות בסיום תפילה י"ח בעושה שלום?
תשובה
הרמב"ם ז"ל כלל את כולם יחד. אך רבנו האר"י ז"ל כתב כי בעמידה יש כריעת הגוף וכריעת הראש וכן בזקיפות, אך בפסיעות די בהרכנת הראש.
שאלה - 227155
לכבוד הרב
כשלומדים ומתפללים, מה נכון לעשות:
1. לקרוא בחיתוך שפתיים, גם אם האוזן לא שומעת.
2. לקרוא בלחש, כך שהאוזן שומעת.
3. לקרוא בקול (ולהשגיח שלא להפריע לאחר).
תודה.

תשובה
אם אפשר שהאוזן שומעת. ברכת השם עליכם.
שאלה - 227149
שלום לכבוד הרב
מתי התחילו להתפלל על פי סידור?
תודה

תשובה
מזמן עזרא הסופר בתחילת בית שני.
שאלה - 226873
שלום רב,
רבנים ואברכים שמגיעים לבתי כנסת בכדי לאסוף כסף לכוללים שידוכים
יש כאלו שרוצים לדבר להסביר על מה הצדקה האם מותר לי לאסור עליהם לדבר בעמצא התפילה רק לאחר עלינו לשבח

תשובה
א, הם לא רבנים ולא אברכים. ב, אלה שהם נאמנים ואתם כן מ כ י ר י ם אישית, רק אחרי עלינו לשבח.
שאלה - 225053
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
האם בעלינו לשבח צריך לשחות ואם כן כמה
וכן בבריך שמיה כשאומר שסגינא קמה האם צריך לשחות ואם כן כמה
תודה רבה לכבוד הרב

תשובה
באמירת עלינו לשבח כורע כמו בעמידה, בבריך שמיה לא.
שאלה - 224952
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
האם מותר להתפלל עם גרביים בלבד?

תשובה
בצינעא כן, לא בפרהסיא.
שאלה - 224881
שלום לכבוד הרב
האם נהגו הספרדים ועדות המזרח להדליק נרות בזמן התפילה כמו האשכנזים?

תשובה
סכנה חמורה.
שאלה - 224820
שלום
במוסף ראש חודש התחיל להתפלל עם תפילין לפני חתימת הברכה הראשונה שם לב לכך האם יפסיק ויוריד בעמידה את התפילין של יד וראש ממנו או רק שיסיט לצד את התפילין יד וראש ממקומם?

תשובה
אתה מזמין טעויות של בדיעבד, לכתחילה. מי שעיניו בראשו, ויודע מהי תפילה לפני מלך מלכי המלכים, ובעיקר בראש חודש איך לא יירא ולא יפחד קודם עמדו להתפלל???
שאלה - 223724
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
שלום אני מוסר שיעור בבית הכנסת, והערתי שאין לשים מעיל מעל הטלית. אשמח לקבל מקור בספרים להראות להם תודה. וכן מקור מהספר של הרב שליט"א.

תשובה
ידידי היקר, זה ענין על פי הקבלה וזר לא יבין זאת. ולכן הויכוח בזה הוא מיותר, כי מי שיש לו נפש טהורה ונקרא "בעל נפש", יקבל את הדברים, ומי שאינו יודע את מעלת הקבלה וחכמיה, ומי היה רבנו האריז"ל והרש"ש זיע"א שהיה גאון עולם וענק בקבלה, יכול לזלזל בכך ונמצא נעננש על ידך חלילה.
שאלה - 223653
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
יש מנהג בבית כנסת שחוזרים אחרי החזן במילים מסויימות כמו 'תכין', בברכת בונה ירושלים וכן הלאה . זה בסדר ?

תשובה
בסדר, מנהג עתיק יומין כדי שיאזינו לתפילה.
שאלה - 222026
ערב טוב הרב
בן ברוך שאמר לישתבח האם אני יכול להדליק/לכבות את המזגן בשביל ציבור המתפללים? כמו כן האם אני יכול לרמוז בתנועה לשליח ציבור שיעלה לתיבה?

תשובה
מותר בהחלט לצורך מצווה.
שאלה - 221642
לכבוד הרב שלום רב
שבוע טוב אליהו זכור לטוב.
האם ראוי לנהוג להגיד לשם יחוד לפני כל תפילה ומצווה?
האם גדולי ישראל נהגו בזה?

תשובה
כן בהחלט, עיין ארחות ציון.
שאלה - 221579
לכבוד הרב שלום רב
האם יש איזושהי סגולה או פסוק לניקוי וטהקת המחשבה בזמן התפילה? תמיד באות מחשבות וקשה להתרכז וכן ל"ע הרהורים רעים
תודה רבה

תשובה
כתב הרמ"ק זיע"א "קיבלתי מזקן אחד לומר קודם התפילה אש תמיד תוקד על המזבח לא תכבה". וכתב עליו השל"ה זיע"א ואין לי ספק שזקןזה היה אליהו הנביא ולרוב ענוותנותו לא גילה מי ה"זקן".
שאלה - 221513
לכבוד הרב שלום וברכה,
אני רוצה להתחזק בקריאה ודקדוק הקדיש.
רציתי לדעת האם מותר לי לתרגל ולהגיד בקול את הנוסח כולל השתחוויות לצורך לימוד ..האם מותר?

תשובה
מותר בהחלט.
שאלה - 220657
לכבוד מורינו הרב שליט"א
האם חובה לפני כל תפילה ליטול ידיים או שמהיות טוב?תודה רבה ויישר כוח

תשובה
בהחלט לא, בפרט אם יודע שלא נגע במקומות של זיעה.
שאלה - 211281
שלום וברכה
פעם הערתי למישהו שלא להאריך בברכו כיוון שהציבור עונה לפני שהוא סיים והוא אמר שעל ברכו לא דיברו בגמרא.
האם זה נכון מה שאמר וכיצד לנהוג אם כך?
תודה

תשובה
הוא לא צודק. וגם לא הבין את דברי הגמרא.
שאלה - 207805
לכבוד הרב מוצפי
מה יעשה אדם שרוצה שבקשתו תענה.
מה הכי חזק להתפלל ומה צריך להגיד??

תשובה
יחזור ויבקש.
שאלה - 207610
לכבוד הרב
איך לומדים לכוון בתפילה?
לכוון ולאפס נשק יודעים אם האוייב מגיע אליך וזה חשוב..
לכוון בתפילה זה הכי חשוב יש שיטה לכוון טוב שנוכל לכוון למטרה?
פשט המילים זה הכונה?

תשובה
לפי רוב הטירחה והמאמץ, כך שכרך גדול מאוד.
שאלה - 207335
לכבוד הרב מוצפי שליטא
המתפלל מלה במלה כמעט נשימה ביניהם על מנת לדקדק. ובעיקר בקריאת שמע.
האם זה בסדר?

תשובה
לא להגזים.
שאלה - 207274
למו"ר ועט"ר יחשל"א
המפהק ומגהק ע"כ בתפילה צריך להניח ידו על פיו. שאלתי היא האם גם בימים אלו שחובשים מסכה יש להקפיד כן, או שנחשב הפה כמכוסה ועומד?
ישלם ה׳ לכב׳ על הזמן היקר

תשובה
בהחלט מכוסה.
שאלה - 206720
לכ' הרב
קיבלתי ע"ע בלי נדר להתפלל בכוונה. תפילת שחרית ארוכה במיוחד, והכוונה קשה. האם ישנם חלקים בהם נכון יותר להתאמץ בכוונה, והאם הרב יוכל למנות אותם, כך שלפחות בהם אזכה?

תשובה
לא עושים צנזורה בתפילת העמידה, שמים דגש מיוחד על ברכת מגן אברהם, וגם מודים.
שאלה - 205598
לכבוד הרה"ג מוצפי שלום רב : שאלה . אנחנו מתפללים סמוך לבית הכנסת בחוץ ואני מזיע מאוד מהר ויש המון יתושים ולא מרוכז בתפילה . האם אני יכול להתפלל בתוך הבית כנסת כשהדלת פתוחה
תשובה
מותר לך ותקשיב לתפילת הציבור.
שאלה - 205572
שלום לכבוד הרב שליט"א.
למה דווקא בתפילה אנחנו נוהגים כדעת המקובלים ולא כדעת השולחן ערוך?

תשובה
כל קהילות וחכמי הספרדים קיבלו זאת עליהם.
שאלה - 205544
לכבוד הרב מוצפי שליט"א שלום וברכה!
כשהרב אומר שהשער באזנים מעכב התפילה האם גם הפאות שמאחורי האזנים בגדר זה,כי ראיתי הרבה פעמים שחסידים משחררים את הפאות לפני תפילת עמידה

תשובה
על פי הזוהר הקדוש השיער היורד על פתח האזניים מעכב התפילה.
שאלה - 205051
לעטר
זוהר ואתחנן כותב שצריך להוריד הראש בתפילה או לסגור עינים.
מתפלל בחוץ יותר דבק בתפילה כשרואה את השמים
במהלך התפילה מרים ראשי לשמים לפעמים
האם אסור לפי פשט/קבלה?
תודה

תשובה
תשתדל להתפלל במורא שמים ובכובד ראש.
שאלה - 204908
לכבוד הרב מוצפי שליט"א שלום וברכה רבה.
אשה שישנה בלילה וקמה לפני או אחרי חצות להגיד תהילים. צריכה לומר ברכות התורה ?

תודה רבה ויישר כח גדול

תשובה
בהחלט כן.
שאלה - 203460
שלום לכבוד הרב
שלום לכבוד הרב האם מותר להתפלל בשחרית בניגון מלווה בתוף או דרבוקה? כדי לשמח את הנפש ולכוון היטב בתפילה.. רפואה שלמה לרב

תשובה
לא השארתם דבר קדוש אחד!!! את הלוויות מחללים, אזכרות הפכו למיזללות, תפילות בקברי צדיקים הפכו לבילויים וטיולים. התפילות מופעי זמר!!! מה תשאירו לדור הבא??? הרי צריכים לתת דין וחשבון למעלה.
שאלה - 203059
שלום לכבוד הרב
בבית הכנסת על מנת למנוע בעלי תרומות להסתובב במהלך התפילה, הרב החליט שהציבור יכין שקיות מראש ולמסירה על מנת למנוע הפרעה במהלך התפילה
האם זה תקין?
ועד

תשובה
אסור לתת להם כי הם לא עניים.
שאלה - 202792
לכבוד מו"ר שליט"א
האם יש היתר לחזן לשיר באמצע התפילה ולחזור על אותה המילה כמה פעמים כגון הטוב כי לא כלו רחמיך
יאריך הקב"ה ימי מו"ר בבריאות איתנה

תשובה
עיין בטורי זהב תק"ס, ה. שכתב שחטא גדול הוא והתורה חוגרת עליהם שק עליהם, ואומרת לפני הקדוש ברוך הוא, רבש"ע עשאוני בניך ככנור שמנגנים בו לצים. וגם יש לחוש משום הפסק בתפלה וכו'. ע"ש. וכתב על זה מרן ז"ל ביביע אומר חלק ו, אורח חיים סימן ז "ושפתים ישק משיב דברים נכוחים". ועיין במה שכתב כיוצא בזה בשו"ת יביע אומר ח"ג סי' טו אות ה.

וכן בשו"ת מהר"ם שיק ז"ל אורח חיים סימן ל"א, שדיבר קשות בענין זה שכופלים המילים בשירה, גם עיין בשו"ת יביע אומר הנ"ל שכתב "וכן מצאתי להגאון ר' יוסף ענגיל בשו"ת בן פורת (סי' ז) שכתב, ששליחי צבור של זמנינו בעוה"ר כופלים תיבות להראות יופי נגינתם ונועם קולם, וזה בודאי אסור גמור, שהוא הפסק גמור בתפלה, ועוד שהרי המתפלל צריך לכוין לבו לשמים, ולכל הפחות בברכת אבות צריך כוונה לעיכובא, כמבואר בברכות (לד:), ואלו הש"צ מסירים כוונתם בשאט נפש מענין התפלה, וכל כוונתם ומחשבתם רק ליופי הנגינה, ובעוונותינו הרבים הרבנים שומעים ואינם מוחים".
גם עיין בשו"ת פקודת אלעזר (חאו"ח סי' כה) אשתפוך חמימיה על החזנים הנ"ל, ומפיו לפידים יהלוכו נגד העושים כן, וכתב, שאפילו במקום שאין לחוש להפסיק, כגון ביקום פורקן וכיו"ב, הכופל תיבות מאוס הוא, כי מי יהין לדבר בשפת עלגים בכפילת תיבות פעמים רבות לפני מלך בשר ודם, ועאכ"ו לפני ממ"ה הקדוש ברוך הוא, וכ"ש בתפלה עצמה שאינו רשאי להפסיק בכפילת תיבות, דהוי הפסק גמור, ומשנה ממטבע שטבעו חכמים בברכות, ובעוה"ר בזה"ז היראה נתמעטה והעזות גוברת, והחזנים עושים מה שלבם חפץ ואין משגיחים על דברי חכמים, וכבר צווחתי כככרוכיא /ככרוכיא/ נגד זה ולית דמשגח בי". ודי בזה למבים ומודה על האמת.
שאלה - 202750
שלום לכבוד הרב הצדיק.
האם יש מקור לכך שגם רווקים יכולים לעטוף ראשם בטלית כל זמן התפילה?

תשובה
מה ההבדל? הרי עיקר עטיפת הטלית היא על הראש ועל חלקי הגוף, וכך נהגן דור אחר דור! וכי יש "תאריך תפוגה" למנהגים קדושים אלו?
שאלה - 202672
לכבוד הרב מוצפי שלום אני נוהג להתפלל 18 בעיניים סגורות שמעתי שיש ענין ואני מעביר את הדפים בלי לראות כדי שיחשבו שאני משתמש בסידור השאלה האם זה ביזוי הספר שהוא פתוח בלי שימוש
תשובה
אין בכך שום בזיון חלילה.
שאלה - 202631
לכבוד הרב שלום רב עד כמה צריך לדקדק בתפילה פרטית שלא ישתמע לשתי פנים? הרבה?
תשובה
הדרך הנכונה היא לקרוא מתוך ספר תפלות שנכתבו על ידי הקדמונים. ספר לשון חכמים, בית תפלה, אורח צדיקים.
שאלה - 201520
לכבוד הרב שלום רב
שו"ע א"ח צ"ג א "ישהה שעה אחת קודם שיקום להתפלל". מה פרוש ישהה שעה אחת"?

תשובה
זמן מועט.
שאלה - 201173
לכבוד הרב
אין לי בעיות רפואיות ואני מתפלל ולבד ולא ממהר, עם זאת יש פעמים שמגיע למין "קוצר רוח", תיבות יוצאות בזמן נשימה ונשיפה.מבקש עצה מתי לקחת נשימה, לנשוף? תודה!

תשובה
תבצע בדיקה רפואית.
שאלה - 199727
לכבוד הרב שליט"א
לפי מאן דאמר דהרהור כדיבור דמי הכיצד אנו מכוונים שם השם בתפילה וכו' ?
תודה לכת"ר

תשובה
כיוון שמזכיר שם השם ומכווין הרהור ודיבור כאחד, ואין זה הרהור בלבד.
שאלה - 199407
בעלי מקפיד לכוון בק"ש
כשחוזר מהתפילה עושה ק"ש עם כוונות
לוקח לו מעל חצי שעה ודורש דממה בבית להיתרכז
עד שמגיע לכעס ועונשים לילדים
הדבר מקשה עלינו ועליו
ביקש שאשאל בעצת הרב

תשובה
אם הוא שואל אותי, התשובה היא לוותר על כל הכוונות ולא ליצור אנדרלמוסיה בבית, ולא פחד, ולא ריחוק מהילדים. שהתוצאות יכולות להיות הרסניות ביותר. אנא מכבודו לחדול מכל זה.
שאלה - 196422
לכה"ר
מחילה מכה"ר אם הק"ו אינו נכון אך לשאול אני צריך
יש הלכה שאם אדם טרוד במשהו לא יתפלל עד שתעבור הטרדה האם אין ק"ו שאם טרוד בענייני נפשות שלא יתפלל בציבור שאינם מקפידים?

תשובה
עיקר הלכה זו אינה נוהגת בימינו, מכיוון ואין תפלה שאין אדם מוטרד בה.
שאלה - 195317
שלום לכבוד הרב
האם בתפילת שמונה עשרה בסלח לנו האם להכות על הלב כפי שעושים בוידוי?בברכת והסירותי מחלה מקרבך, פסח כשר ושמח לרב וב"ב

תשובה
רק האשכנזים נוהגים.
שאלה - 195203
לכבוד הרב
לאור המצב האם כדאי לוותר בקטעי התפילה לא לנשק את העיניים בזמן קריאת שמע,או בפותח את ידיך,ברכת ישתבך ושאר קטעי התפילה?בריאות איתנה לרב ולכל עמו ישראל..

תשובה
אפשר לוותר.
שאלה - 194284
שלום לכבוד הרב באמירת פיטום הקטורת יש מקומות שמונים עם האצבעות וכמו כן בעוד כמה מקומות בתפילה. מהו הסדר הנכון של הספירות עם האצבעות? אם איזה אצבע מתחילים?
תשובה
זה לא משנה.
שאלה - 193220
לכבוד הרב מוצפי שלום בדורות שעברו בכל קהילות עדות המזרח נהגו להתפלל תפילת שמונה עשרה ולהתנועע או שלמדו זאת מאחינו האשכנזים בארץ ומהמשנה ברורה כל עצמותי תאמרנה
תשובה
מנהג האשכנזים ועיין מבשרת ציון.
שאלה - 193135
לכבוד הרב מוצפי שליט"א אני (יושן)ישן לפעמים עם בגדים יש בעיה להתפלל?
ולגביי לימון שחור פרסי אייך בודקים אותו?
תודה רבה רבה כבוד הרב

תשובה
א, מותר. ב, לא חבר שלו ולא מכיר אותו.
שאלה - 192549
האם ישנה בעייה הלכתית למתפלל להפוך דף בסידור באמצע ברכה? כגון שבסוף עמ' כתוב "ברוך אתה ה'", צריך להפוך דף, ובראש העמוד הבא מופיע "הרוצה בתשובה", או שזו חומרא יתירה?
תודה

תשובה
מנהג המדקדקים לשתוק רגע כשמהפכים את הדף, וכן ראיתי כמה מרבותינו ז"ל.
שאלה - 192338
לכבוד הרב שלום רב א.הרב לגבי תותים האם כדאי לאכול או לא ב. הרב אני לימד בלילה וקר לי בכפות הידיים האם יש בעיה ללמוד עם כפפות וכן לגבי תפלה תברך מן השמים ובריאית תמידית אמן
תשובה
א, תותים בהחלט יש בימינו בעיה. ב, ללמוד עם כפפות מותר, להתפלל לא.
שאלה - 192312
לכבוד הרב שליטא שבוע טוב
בבית כנסת שלנו יש קבצן מבוגר עיור ומסכן הבעיה שהוא קצת מפריע למהלך התפילה ומבקש צדקה
האם מותר להשתיקו או להוליך או להוציאו מחוץ לביהכנס שלא יפריע

תשובה
לנסות להרגיע אותו שימתין לסיום התפילה.
שאלה - 192193
לכבוד הרב
עם אבא בבדיקה השאיר אצלי טלפון לפני שנכנס הלכתי למנחה בלי תכנון. באמצע עמידה צלצל הטלפון שלו לא יכולתי לתאר. מחילה לא יכולתי להוציא מהבושה. יש בזה חילול השם?

תשובה
היה עליך להמתין שיתחילו את הטיפול. או למנות מחליף.
שאלה - 192122
לכת"ר יהודי המתפלל עמנו נוהג לפרוש ידיו כלפי מעלה בתפילת העמידה וזכורני שהדבר אסור, האם באמת יש איסור בדבר או שאין? ואם יש במחילה אבקש מקור בכדי להראות
תשובה
תניח לו כיוון שהוא התרגל לנהוג כן. אתה אל תנהג בזה מכיוון שהאחרונים כתבו שכיוון שבימינו הגויים ״גנבו״ מאתנו את מנהג פריסת הידים בתפילה למעלה. לא נעשה כן.
שאלה - 191539
לכבוד הרב מוצפי שליט"א בכל בוקר יש עניים המחזרים על הפתחים בבית כנסת במהלך התפילה ומבקשים צדקה על חולי, חיתון ילדים קשיי פרנסה וכו. איך לנהוג כלפיהם ?
תשובה
הם אינם עניים כלל. ואין להשיב להם בשעת התפילה כי מבלבלים את המתפלל, ורובם אינם מתפללים כלל.
שאלה - 166787
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
שאומרים לכוון בתפילה מה ההסבר המעשי לזה? שצריך לעשות

תשובה
פירוש המילולי של התפלה.
שאלה - 148885
לכבוד הרב שלום רב
הרב לימד שמועיל להזכיר שמות של האבות וצדיקים שיליצו בעדנו האם צריך לומר כל פעם עליו השלום על כל שם ?
יש בעיה במנחה גדולה לקבל תענית ?זה מנין יותר מובחר

תשובה
א, יאמר אחר הזכרת שמות שלשתם״עליהם השלום״.
שאלה - 148436
לכבוד הרב שלום רב
הלועס גת לריכוז בלימוד ועבודה ובתפילה.

תשובה
מנהג שטות. ואסור הוא בברכות בתפילה ובלימוד. משום שנאמר ״ימלא פי תהלתך״. היינו שחלל הפה צריך להיות פנוי בשעת עבודת השם יתברך.
שאלה - 148039
לכת"ר ועט"ר שלום!
בעקבות דין ודברים בביכנ"ס; האם שליח ציבור צריך שזרועותיו וכולל המרפקים יהיו מכוסים, או שמספיק שרק זרועתיו עד המרפקים ולא כולל המרפקים יהיו מכוסים?

תשובה
בתלמוד ובהלכה מוזכר "כעומד לפני המלך". לפני מלך או נשיא עומדים מכופתרים ובבגד רשמי. בפרט שליח ציבור. ראיתי בבית הכנסת שבו תלמידי חכמים שליח ציבור מבוגר בחולצה קצרה שהיה במהלך תפילתו מנופף כמה פעמים בזרועותיו וראו את כל בית שחיו, הרי בארמון המלוכה היו מגלגלים אותו מכל המדריגות.
שאלה - 145116
לכבוד הרה"ג שליטא
הרב כתב בעבר שמברכים אדם בתפילה יש לומר עבדך פלוני. האם כך גם בקריאת התורה שמברכים את העולים יש לומר עבדך פלוני?
ואם הש"צ מברך את רב ביה"כ יאמר עבדך הרב..?

תשובה
לא. כי דוקא בתפילה אתה מדבר להשם יתברך בלשון נוכח ״שתשלח רפואה שלימה לעבדך״..... אבל במי שבירך אתה מזכיר בלשון נעלם ״הוא יברך את״. ולא שייך שם עבדך.
שאלה - 142530
בבית הכנסת שלנו יש מול הכניסה שירותים ולפעמים הדלת שם פתוחה ורואים את האסלה. האם מותר להתפלל במצב כזה.
תשובה
תחילה יקפידו לבלתי יהיה שם ריח לא טוב כי אחרת אסור מעיקר ההלכה להתפלל.
לשאלה עצמה בודאי שצריכים מאוד להקפיד שהדלת תהא סורה או שישנו את כיוון הכניסה לשירותים מחזית הכניסה לבית הכנסת. וכן צריכים ליזהר בבית שעושים קידוש או כשמברכים ברכת המזון ולומדים תורה או מתפללים לא יהיו לכיוון השירותים כשהם פתוחים אלא יתקינו וילון פלסטיק לא שקוף שיסתיר את המקום.
ועיין בשו״ת אגרות משה אבן העזר חלק א סימן קי״ד.
שאלה - 141881
לרבנו האוהב והאהוב
כשמשתחווים בעמידה באמירת ברוך- האם יש לכרוע גם בברכיים או רק את הגב?כשאומר אתה -האם יש לכופף הראש או את הגב?

תשובה
עיין בשו״ת מבשרת ציון תשובה מפורטת בס״ד בענין זה ומורם ממנה שיש לכרוע גב וראש.
ויש חילוקי מנהגים בין הפשט לבין הקבלה בסדר הכריעות והזקיפות.
שלדעת השלחן ערוך אורח חיים קי״ג, ו. יכרע במהירות גופו עם ראשו. וכשזוקף ראשו תחילה ואחר כך גופו.

ולדעת חכמי הקבלה עליו לכרוע בתיבת ברוך גוף לבד, ובתיבת אתה ראשו, ובאמירת שם השם יזקוף גוף לבד, ואחר כך ראש לבד.
שאלה - 140426
לכבוד הרב שלום רב
בן איש חי שנה ראשונה ויקהל סעיף א:צריך שיחבק שתי הידים זו על זו וגו'
מדוע הרב הזכיר לעשות כך דווקא בתפילת מנחה?

תשובה
דבריו הועתקו משער הכוונות לרבנו האר״י ז״ל ושם כתב זאת לגבי כל תפילה של העמידה שלש פעמים ביום.
שאלה - 139923
לכבוד הרב מוצפי שלום
רציתי לדעת פירוט בדין אמירת שלום
א.כשמוסר השיעור נכנס לבית הכנסת מה מותר לו לומר?ב.ומה עונה אם שאלו לשלומו?ג.הולך מעוטף להתפלל ובדרך אמרו לו שלום?

תשובה
א, יסמן בידו הצדעה. ב, שלום. ג, עונה בלחש רק שישמע.
שאלה - 138382
לכבוד הרב שלום רב

יש לי כל מיני מחשבות לא טובות בתפילה ובקריאת שמע. זה מטריד אותי מאד מה לעשות? אני אומר כל הזמן שאני מבטל מלכתחילה את כל המחשבות. אבל כל הזמן הם קופצות שוב.

תשובה
מהרב רבנו משה קורדבירו ז״ל יאמר קודם התפילה פסוק ״אש תמיד תוקד על המזבח לא תכבה״. שבע פעמים. וקיבלו מאליהו הנביא זכור לטוב.
שאלה - 138292
לכבוד מו"ר
בכריעות הבאות האם צריך לכרוע עד שיתפקקו עצמותיו או די בכריעה עדינה?
1. עלינו לשבח
2. בסוף הפסוק של 'עושה שלום במרומיו' שבתפילת 18
3. בסוף פיוט לכה דודי בקבלת שבת

תשובה
א, לא. ב, יש אומרים ואין צורך. ג, בהחלט שום כריעה רק פניה לצדדים.
שאלה - 138205
מו"ר,
שמעתי שיעור שלך, אך לא הספקתי לכתוב.הרב הזכיר מספר נוסחים לתפילה בעת צרה בצירוף של "אהיה אשר אהיההאם הרב יכול לחזור מהם המשפטים שצריך להגידתודה רבה, אוהב אותך!

תשובה
איני זוכרם , עיין בעבודת הקודש להחיד״א ז״ל כי שם מקורו.
שאלה - 137808
לכבוד הרב
רפואה שלמה ישנם סידורים שכתוב אין לומר הפיוט יגדל אלוהים חי וגם הפיוט אדון עולם הסיבה ידועה אך ורק
ליודעי חן מה דעת הרב תודה (זיכרונות אליהו מערכת ב' אות ב')

תשובה
רבנו האריז״ל שכתב כל זה לא הזכיר ״אסור״ אלא לא נכון לאמרו. ואם הציבור אומרים ישתוק ויניח להם.
שאלה - 137807
לכבוד הרב שלום רב
א.למנצח מנורה אסור לסובב הסידור כדי לקרא?
ב.כשנוטל ידיים יש ענ' להשאיר מעט מים על כף היד?
ג.האם ע"פ הקבלה צריך להישאר עם ידיים זקופות עד שמברך או רק שמברך?

תשובה
אם מסובב הפסיד את צורת המנורה כי היא זקופה. ב , בהחלט לא, אדרבה יש לשפשף ולסחוט את הידים קודם הברכה. ג, צריך לדאוג שלא להפילם כלפי מטה, ובברכה עצמה יזקפם.
שאלה - 137107
לכבוד הרב שלום,
בברכת המזון, ב"פותח ידך ומשביע לכל חי רצון"א) האם צריך להצמיד את הידיים זו לזו?ב) האם צריך להצמיד את האצבעות?תודה רבה, בריאות איתנה לרב

תשובה
אין בזה שום הלכה. אלא מנהג טוב בעלמא.
שאלה - 135459
שלום לכבוד הרב
האם יש מעלה מסויימת לקרוא מתוך הכתב בתפילה ?

תשובה
כתבו הפוסקים כל אדם לפי הרגשתו
יש מכווין יותר בעל פה ויש מכווין יותר מתוך הספר.
שאלה - 133773
לכבוד הרב שלום רב
האם ישנו ביסוס הלכתי לאלו שבתפילה עומדים וכורעים בברכו שלפני ברכות ק"ש?

ולאלו שמכופפים את הברכיים בכריעות שבעמידה?

תשובה
א, לא. ב, לא. עיין יחווה דעת.
שאלה - 132735
שלום לכבוד הרב,
יש מעלה לקרוא ולהתפלל מתוך הסידור ?
בלי קשר לאותיות מחכימות או דיקדוק וכוונת המילים.

תשובה
המעלה העיקרית היא לכווין בתפילה, ומי שיכול יותר לכוין בעיניים עצומות ללא סידור יעשה כך, ומי שיודע שיכווין יותר בתפלה מתוך הסידור יעשה כך.
שאלה - 130365
לכבוד הרב
האם מי שמתפלל עמידה ללא הוצאת קול כלל רק שפתיים נעות. האם כל פעם שמזכיר שם ה' זה כאילו אמרו בקול ממש ? (לעניין הזכרת שם ה' לבטלה שאם לא כיוון 'היה הווה ויהיה)

תשובה
נכון בהחלט.
שאלה - 130345
לכבוד הרב
האם יש מקור למי שמשלב כפיפת ברכיים בכריעות של התפילות?
האם יש הבדל בין אשכנזים/ספרדים?

תשובה
עיקר הכריעה בעמידה הוא הראש ועמוד השדרה כמפורש בגמרא ובזוהר.
שאלה - 129662
לכבוד הרב
1.יש לי ריח לא טוב מהפה שמבייש אותי וגם מציק לי לריכוז בתפילה ובלימוד התורה עם חברותא,האם אוכל ללעוס מסטיק בעדינות ובשקט תוך כדי הלימוד ובתפילה?תודה

תשובה
בלימוד כן, בתפלה בשום פנים לא.
שאלה - 128155
אדם ששתה רביעית יין או רביעית של כל משקה משכר אחר האם מותר לו להתפלל או לברך ברכת המזון או ללמוד הלכות לאחר שתיית רביעית היין והאם יש זמן שצריך לעבור
תשובה
להתפלל זה לא לכתחילה, לברך וללמוד כן, עיין ארחות ציון.
שאלה - 127684
שלום לכבוד הרב
מה לעשות לא מצליחים להתרכז בתפילה

תשובה
תתחיל ללמוד הלכות תפלה בשלחן ערוך.
שאלה - 127353
לכבוד הרב שלום רב
האם אדם שקרא חצי פסוק בתורה שיש לו משמעות והזכיר שם השם וטעה בטעם האם לחזור ולתקן
תודה לכבוד הרב השם ישמרך ויתן לך אורך ימים ושנים טובות ונעימות

תשובה
כשהטעם שינה משמעות הכתוב עליו לחזור.
שאלה - 126313
א עצה לטהרת הכוונות והמחשבות באה באונס מחשבה לא טובה.
ב. איך להנצל מהעצבות ובשבת
ג.תלמידה מבית חילוני נסעה בשבת ושואלת להגיד תפילת הדרך כשנוסעת בשבת איך לגרום שלא לחלל

תשובה
א, כתב רבנו משה קורדבירו ז״ל להנצל ממחשבות זרות ובפרט בתפלה יאמר ״אש תמיד תוקד על המזבח לא תכבה״. ב, לשיר בקול שירי שבת קודש.
ג, תפלת הדרך אסור, כי איך יאמר שתוליכני לשלום ותצעידני לשלום ותגיעני... והוא מכעיס את הבורא, ונעשה כמנאץ. שהרי אמרו גזל ככר ובירך עליו אין זה מברך אלא מנאץ, שנאמר ובוצע (הכוונה גוזל בצע כסף) בירך ניאץ השם.
עצתי שאם מוכרחה לנסוע אתם, תאמר פרק תהלים שיר למעלות אשא עיני. כי בזה יכולה להתקבל למעלה. וכן פרק יושב בסתר עליון.
שאלה - 122484
2.בבית הכנסת שלנו עושים כמה מנהגים חלק יושבים חלק עומדים מה לעשות?
הש"ץ שלנו אשכנזי וגם הרב אך הרוב המוחלט ספרדים מותר להתפלל בנוסח ספרדי?

תשובה
אם אינם מקפידים מותר, כי כתבו הפוסקים שמנהגי אשכנזים ומנהגי ספרדים אין בהם איסור לא תתגודדו.
שאלה - 122132
לכבוד הרב
א.ילמדנו רבנו לפי הזוהר מתי בתפילה יש לכוין להיות חסיד ומתי עבד?
ב. בהקפת השולחן בשבת, אם אין הדס אפשר נענע? האם בשעת ההקפה השנייה מחזיק בבשמים?

תודה.

תשובה
א, בזוהר פרשת בלק קצ״ה עמוד ב, כתב שבשלש מקומות בתפילת שחרית צריך להרגיש עצמו עבד של הקדוש ברוך הוא, א, כשאומר הללויות. ב, בתפילת העמידה בסיומה כשאומר מודים וכו׳. ג, כשמסיים כל התפלה ויוצא משם.
חסיד באמירת שומע תפלה, עני באמת ויציב כשאומר ״עוזר דלים״, וימסור נפשו על קדושת השם יתברך בקריאת שמע.

ב, נענע תברך עשבי בשמים. בהקפה ראשונה מקיף בשתיקה ובלי בשמים, בסיום הקפה ראשונה תברך על הבשמים ותקיף בהם את השלחן הקפה שניה.
שאלה - 120152
כמה פעמים מגיע אלינו תימני אורח ומעלים אותו שליח ציבור והוא אומר קדיש בנוסח שונה ויצמח פורקניה ויפרוק עמיה ואת האמן אומרים לאחר יתברך קצת מבלבל האם יש כמה סוגי קדיש?
תשובה
אסור לשנות ממנהג בית הכנסת.
שאלה - 118428
שלום לרה"ג,
האם בתפילה (קורבנות,פסוקי זימרה וכו')יש צורך לחתוך בשפתיים את המילים או רק לשמוע ולקרוא בעיניים?
תודה לרב הגאון.

תשובה
כל התפלה מתחילתה ועד סופה, חוץ מחזרת השליח ציבור והקדישים, תה צריך לומר הכל בפיך באופן מלא.
שאלה - 118202
שלום לכבוד הרב

מחילה, אם אדם דרך על לכלוך וניקה את הנעל ונשאר מעט ואין ריח...יש איזה בעיה להתפלל או עם איזה שהם דברים שבקדושה?

תודה ושבת שלום

תשובה
מפורש בדברי חז״ל על הפסוק שמור רגליך בלכתך אל בית האלקים, ליזהר שהמנעלים יהיו נקיים מלכלוך. ולכן תשטוף אותם.
שאלה - 117681
לכבוד הרב מוצפי שליט"א

העירו לי בבית הכנסת בנושא שילוב ידיים בתפילות ובעמידה.
האם יש בעיה לשלב ידיים ב18 או בשאר התפילות?

תודה לרב על החיזוקים הרבים בתשובותיו!

תשובה
רבנו משה קודבירו ז״ל ורבנו האר״י ז״ל כתבו ליזהר לא לשלב אצבעות יד ימין באצבעות יד שמאל כי יכול לעורר עליו דין חס ושלום.
שאלה - 117554
שלום לכבוד הרב הגאון מוצפי שליט"א. מה לעשות כשבאות לי מחשבות זרות שאיני רוצה בהן לדוגמה שהיצר האם זה (טועה) תוהה על הראשונות?
תשובה
תאמר כל בוקר קודם תפילת שחרית פסוק אש תמיד תוקד על המזבח לא תכבה. ופסוק לב טהור ברא לי אלהים ורוח נכון חדש בקרבי. והכל יסתדר.
שאלה - 117506
לכת"ר
עומדים בפרשת הקורבנות והקטורת?
ב,בברכות ק"ש,ק"ש וברכות לפני תפילה 18,עומדים?
ג,מותר להתקלח,לצחצח שינים,לשתוף פנים לפני שחרית?
והאם מותר לדבר לפני שחרית?

תשובה
כל התפלה יושבים, חוץ מהשם מלך ברוך שאמר, ויברך דוד, ותפילת העמידה, ווידוי, עלינו לשבח. לפני התפלה אין להתקלח, אבל בהחלט שוטפים פנים ומצחצחים שיניים. לדבר דברי צורך מותר.
שאלה - 117220
שלום לכבוד מו"ר שליט"א זכיתי וברצות ה' נבחרתי לשמש חזן בבית כנסת גדול בעירנו. איזה הדרכה או הנחיה הרב יכול להורות לי כחזן מתחיל ? וכן ממה רצוי להימנע? והאם יש ספר להיעזר בו?
תשובה
א, שלחן ערוך הלכות תפלה על הסדר. ב, מורה באצבע להרב חיד״א ז״ל מתחילתו. ג, בן איש חי הלכות תפלה. ד, שערי תפלה לרבנו יעקב רקח.
ספרי מוסר, פלא יועץ, מחזור בית אל, עניני תפלה ושליח ציבור.
שאלה - 115990
שלום לכבוד הרב
האם יש בסיס בהלכה ל"להתפלל בבדידות"מה דעתך כבוד הרב?

תשובה
תהיה יהודי שומר מצוות כמו כולם, אל תפרוש מהציבור, צא וראה איך נוהגים גדולי ישראל כולם, מחוברים לציבור.
שאלה - 110606
מדוע סופרים את הסיממנים באצבעות יד ימין?
תשובה
ימין השם רוממה ימין השם עושה חיל.
שאלה - 94250
לכבוד הרב מוצפי שליט"א 1)האם שחל יום טוב בליל שבת יש קדושה רבה יותר ואיך נוהגים בסדר סעודת שבת 2)יש עניין לבקר בקברי האבות בחול המועד 3)מה המקור לתפילה בסידור בכתב אשורי
תשובה
בודאי שהקדושה כפולה ומכופלת, ולגבי הסעודות כתב רבנו חיים די לה רו זה ז״ל כי כמו מנהגי שבת נוהגים.
ב, ימי רצון הם ויש מעלה להתפלל שם. ג, אדמו״ר מסויים כתב כן, אך בסידור מודפס אין בו ענין.
שאלה - 93485
כבוד הרב
בגין תיקון חצות ונץ מוקדם אני מאוד עיף בתפילה
ראיתי שרב חשוב בביהכ"נ שלנו מתפלל כל שחרית מתחילתו עד סופו בעמידה
מותר לי גם לעמוד וגם ב'שמע',כי ברגע שמתישב מיד נרדם

תשובה
אין לעמוד בתפלה חוץ מאמירת השם מלך , ברוך שאמר , ויברך דוד , ותפילת העמידה . וגם משום אל יהא עומד בין היושבים שהוא איסור דרבנן . ועל פי הזוהר אם עומד במקומות שיש לשבת אין התפלה עולה חס ושלום .

תישן בלילה יותר מוקדם או תישן חצי שעה ביום ותאזור כח להתפלל כהלכה.
שאלה - 91361
לכבוד הרב שלום רב
האם אפשר להתפלל מול סטנדר נייד ותודה מראש למורנו ורבנו שזכינו לו בדורנו

תשובה
הספרדים לא נהגו להתפלל ליד סטנדר .
שאלה - 89108
מה המקור למנות את י״א סממני הקטורת באצבעותיו ? ומה הטעם ?
תשובה
הטעם משום שנמר בברייתא שאם חיסר אחת מכל סממניה חייב ..... ולחשוש כיון שהאמירה היום היא במקום העשיה לכן נזהרים למנות באצבעות .

ומצאתי בסייעתא דשמיא מקורו בספר משנת חסידים ענין פיטום הקטורת , ובחסד לאלפים סימן מ״ח , ה . ועיין בן איש חי מקץ סעיף ח .
שאלה - 39362
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
האם מותר להתפלל מתוך סידור שיש בכריכתו תמונה של צדיק ('הבן איש חי' / החיד"א) ?
תודה רבה ויישר כח

תשובה
הבעיה היא בהשתחוויה ,כשממול יש תמונה ואסור.
שאלה - 11106
לכבוד הרב שלום רב
בקטעים בתפילה שבהם אפשר למנות באצבעות (כגון פיטום הקטורת,13 המידות שבהם התורה נדרשת וכ') חלק מהסידורים כותבים שיש למנותם ביד ימין, וחלק כותבים "באצבעותיו" (הכוונה בשתי הידיים). האם יש חשיבות או עניין להישתמש רק ביד ימין או שאפשר בשתי הידיים?

בברכת בריאות איתנה ואריכות ימים למען זיכוי הרבים הגדול הזה!

תשובה
עדיף בימין בלבד. יש בזה דיון בספר חסד לאלפים.